De jazzscene van Chicago is niet zo heel groot, wat impliceert dat je nogal eens dezelfde namen tegen komt. Zo maakt drummer Quin Kirchner, waarvan we gisteren twee albums bespraken die hij onder eigen naam uitbracht, ook deel uit van Dustin Laurenzi’s Snaketime, waarvan onlangs bij Astral Spirits de cassette ‘Behold’ verscheen – evenals Nick Mazzarella, Jason Stein en Matt Ulery, die we ook hoorden op ‘The Swadows and the Light’ – en komen we hem ook tegen op de LP ‘Exoplanet’ van de fluitist Rob Frye. Van die laatste komt hier ook de cassette ‘Desert / Birdscapes’ aan bod, ook al speelt Kirchner hier niet op mee. Beiden verschenen eveneens bij Astral Spirits.
Snaketime, één van de projecten van tenorsaxofonist Laurenzi is een octet, met vier blazers, naast Laurenzi, Stein en Mazzarella vinden we nog trompettist Chad McCullough; gitarist, Dave Miller, twee drummers, Kirchner en Ryan Packard en tot slot Ulery op bas. ‘Maybe’ laat direct horen wat je allemaal kunt met zo’n bezetting. Krachtige blazersmelodieën en een duidelijk door de Zuid Afrikaanse traditie gevormd ritme, al hoor ik er ook de invloed van de begrafenismarsen uit New Orleans in terug. Bijzonder aanstekelijke muziek, leuk ook dat op regelmatige basis één van de blazers een zijpaadje bewandelt. Muziek ook waarin een belangrijke rol is weggelegd voor het slagwerk, niet alleen eindigt ‘Maybe’ met een energieke partij van Kirchner en Packard, ook het al even exotisch klinkende titelstuk ‘Behold’ wordt duidelijk bepaald door de ritmesectie. In ‘With My Wealth’ ligt het tempo iets lager, een tempo dat doet denken aan de rock die wordt gemaakt in de Sahel. Het deinende ritme, het gruizige gitaarspel van Miller, het past allemaal perfect bij elkaar. Tot slot klinkt ‘Pastoral’, intieme muziek, geheel conform de titel.
Frye haalde voor ‘Exoplanet’ ook een vrij forse bezetting bij elkaar, waarbij opvalt dat dit album sterk leunt op elektronica. Frye zelf gebruikt naast zijn rieten de nodige synthesizers, Cooper Crain horen we op elektrisch orgel en synthesizers, Daniel Quinlivan op synthesizers en de wurlitzer piano, ook bespeeld door cornetiste Ben Lamar Gay. Verder vinden we ook hier twee drummers, Kirchner en Tommaso Moretti en horen we op een aantal stukken nog wat extra gasten. Veel toetsen en elektronica dus en vrijwel geen blazers, op Lamar Gay na, Frye zelf en Edbrass Brasil die we op twee stukken horen. Opener ‘Sunrise on Pruhina’ kent zonder meer postrock invloeden en pas in XC175020 begint de muziek op jazz te lijken, al is het dan de vrij experimentele vorm. Hoogtepunt is hier de tegendraadse bijdrage van Lamar Gay op cornet. In ‘Innercosmos’ en ‘Jupiter Control’ voegt Nick Ciotea zich bij het gezelschap, eveneens op synthesizer. We krijgen het soort geluidssculpturen dat we ook aantreffen in de experimentele elektronica, in het laatste stuk aangevuld met ritmische spacegeluiden en veldopnames. ‘XC222182′ met een gastrol van rietblazer Brasil, brengt ons weer in jazzsferen. Dat geldt ook voor ‘Lightship Sgr A Star’ al horen we hier ook invloeden van psychedelische rock en Arabische muziek. Los van uw persoonlijke voorkeuren, afwisselend is dit album zeker en Frye blijkt duidelijk niet op één stijl vast te pinnen.
Dat blijkt ook uit de cassette ‘Chihuahuan Desert / Birdscapes’, in wezen een solo album, waarbij Frye wel gebruik maakt van een groot aantal door anderen gemaakte veldopnames. Verder horen we hem op een serie fluiten, al dan niet elektronisch bewerkt en op een synthesizer. Een bijzonder experimenteel album, dat niet in eerste instantie associaties met jazz oproept, eerder met de wereld van geluidssculpturen. Een gegeven dat natuurlijk niets af doet aan de grote mate van creativiteit die Frye hier tentoon spreidt, zeker als we kijken naar de wijze waarop hij hier het geluid van zijn fluit en de veldopnames met elkaar integreert tot een geheel nieuwe geluidswereld. Want waar horen we zijn fluit en waar de opnames van vogels in ‘Grasslands’? Ik zou het niet aan kunnen geven.
Van alle albums zijn fragmenten te beluisteren via Bandcamp. De albums zijn daar ook te koop.