Vandaag aandacht voor vier Australische componisten. Het in Sidney gevestigde Ensemble Offspring, dat inmiddels van honderden hedendaagse componisten werk in première bracht, lanceerde in eigen beheer onder de titel ‘En Masse’ het derde deel van de ‘Offspring Bites’, met daarop stukken waar zij opdracht toe gaven. Stukken van Alex Pozniak, Holly Harrison en Thomas Meadowcroft. Ongeveer tegelijkertijd bracht Another Timbre ‘Sculthorpe Studies’ uit van Josten Myburgh, zijn eerbetoon aan één van de belangrijkste Australische componisten: Peter Sculthorpe.
Maar we beginnen met Pozniak en zijn stuk ‘En Masse’, waar ‘Offspring Bites 3’ zijn ondertitel aan ontleent, tevens met ruim een half uur verreweg het langste stuk op dit album. Pozniak studeerde aan het conservatorium van Sidney, waar hij inmiddels ook les geeft en geldt als één van de belangrijkste componisten van zijn generatie. Een ritmische begin, waar met name de percussie en de piano voor tekenen, een fluit die daar doorheen meandert en verder klarinet, viool en cello. Een begin waarmee Pozniak direct de aandacht van de luisteraar weet te trekken. Maar ook verderop zit dit dynamische stuk vol prachtige wendingen en interessante vondsten. Holly Harrison voelt zich aangetrokken door het enigszins absurdistische werk van Lewis Caroll. In ‘bend/boogie/break’ weet ze dat prima over te brengen. Middels vrolijk springende noten, onverwachte wendingen en andere creatieve vondsten schept ze een bijzondere klankwereld. En let daarbij vooral op de viool en de percussie.
Thomas Meadowcroft komt uit Australië, maar woont en werkt al jaren in Berlijn en is in Duitsland inmiddels een bekend componist. Over de ogenschijnlijk merkwaardige titel van zijn stuk ‘Medieval Rococo’ zegt hij zelf: “The terms ‘medieval’ and ‘rococo’ are not used to reference periods of European art history but used in the populist sense of the words. ‘Medieval’ denotes music crude and backward, ‘rococo’ denotes music garish and arty”. Een tegenstelling die hier prachtig tot uiting komt. Myburgh maakte voor zijn ‘Sculthorpe Studies’ gebruik van harmonieën uit stukken van Sculthorpe en combineerde dat met veldopnames gemaakt in Wiilman Noongar, Mandjoogoordap Binjareb Noongar, Palawa en Bidawal country. Met als gevolg een wonderlijke en zeer subtiele klankwereld. Op enig moment klinkt er een lange drone, doorbroken door enkele piano aanslagen en het gekrijs van vogels, prachtig. Het stuk wordt uitgevoerd door percussionist Jet Kye Chong, gitarist Jameson Feakes, bassiste Djuna Lee, fluitiste Kirsten Smith, pianist Stuart James en Myburgh zelf op altsax en elektronica.
‘En Masse’ is in zijn geheel te beluisteren via Bandcamp, van ‘Sculthorpe Studies’ is een deel te beluisteren. Beide albums zijn hier ook te koop: