Vandaag vooral aandacht voor de man achter Attenuation Circuit: Sascha Stadlmeier. Samen met Frans de Waard en Adrian Gormley werkte hij mee op ‘Hominine parts 4 to 6’ van Doc Wör Mirran, het vervolg op de delen één tot drie die hier eerder aan bod kwamen. Verder horen we hem onder zijn alias EMERGE, samen met Liability Limited Sounds, ofwel Adam Mańkowski en Gerald Fiebig op ‘FIEBIG / EMERGE / ILS’. En als we dan toch met Gerald Fiebig bezig zijn, hij is ook te horen samen met Das Tote Kapital, het duo Markus Joppich en Johannes Engstler. Opnames van twee ontmoetingen werden verzameld op een titelloos debuut.
Eerst het sextet dat we horen op ‘Hominine’, de delen vier tot en met zes: met Gormley op sax en plastic fles, Stadlmeier in de weer met samples, een bas, een ekelele en nog wat andere zaken, Frans de Waard zich buigend over een radio, cassettes en aanvullende elektronica en tot slot de drie musici die Doc Wör Mirran vormen: Stefan Schweiger, Joseph B. Raimond en Michael Wurzer en die we horen met gitaar, percussie, synthesizer en andere vormen van elektronica. Muzikaal sluiten deze delen perfect aan op de delen één tot en met drie. Ook hier valt weer op hoe breed het totale klankpalet is en hoe naadloos diverse stijlen binnen de elektronische muziek hier op elkaar aansluiten. Maar niet alleen dat, we horen ook de invloed van rock, folk en jazz. Neem het begin van het vierde deel waarin we zowel noise als ambient gewaarworden en dan niet na elkaar maar tegelijkertijd, terwijl dit toch meestal twee totaal gescheiden werelden zijn. En verderop horen we zowel veldopnames, klokken en bellen, de radio van De Waard, strakke ritmes, met name in deel vijf en noise erupties en dat alles aaneengesmeed tot een volstrekt natuurlijk geheel, bijzonder knap gedaan!
‘FIEBIG / EMERGE / LLS’ bestaat uit twee livesets. In de eerste horen we Stadlmeier met Limited Liability Sounds live in Parijs, in de tweede met Fiebig in Bochum. De stukken vallen met name op door de consistentie: Beide zijn ingenieus geconstrueerde klanklandschappen met een ietwat duistere ondertoon. In het eerste stuk doemen zo nu en dan nog wat ritmische patronen op en wat andere verfraaiingen, in het tweede stuk is dat aanvankelijk veel minder het geval en gaan muziek en stilte regelmatig naadloos in elkaar over. Daar overheerst vooral de nuance, de subtiliteit en de rust, zo mooi verbeeld in de hoes. Pas over de helft komt daar verandering in en doet een vrij dominante drone zijn intrede, die de opmaat vormt voor een beduidend kleurrijker vervolg.
De eerste keer dat Fiebig samenwerkte met Das Tote Kapital, oftewel gitarist Markus Joppich en multi-instrumentalist Johannes Engstler (te horen op drums, dulcimer, bas, trombone en elektronica) was in 2016. Het kwam op dit naamloze debuut, uitgebracht door Attenuation circuit in samenwerking met Gebrauchtemusik en
Motorische Endplatte, terecht onder de titel ‘Man muss die Straße machen’. De vijf overige, beduidend kortere stukken, nam dit trio op in 2019. Dat eerste stuk, ruim tweeëntwintig minuten durend, is een prachtig collage van allerhande geluiden en middels veldopnames verkregen kwebbelgesprekjes. Het heeft allemaal iets terloops, wat overigens niet wil zeggen dat er in dit stuk geen samenhang zit, het is met name Engstler die hier met zijn drumstel wel degelijk zorg voor draagt. De vijf overige stukken kennen al even groot toevalselement, speelsheid zo u wilt. Verder valt me de samenhang op tussen de instrumenten en de elektronica, één die opvallend natuurlijk aandoet.
Alle albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: