Het uit Londen afkomstige Langham Research Centre, bestaand uit Felix Carey, Iain Chambers, Philip Tagney en Robert Worby kan niet genoeg geprezen worden. Hun bijzonder dwarse benadering van het fenomeen elektronische muziek blijft iedere keer weer verrassen. En er ligt genoeg nieuw materiaal om hier in te duiken. Eind vorig jaar verscheen in eigen beheer de cassette ‘Quanta / Signal / Noise’ en later deze maand komt NonClassical met het langverwachte ‘Tape Works 2’, op LP en op cassette. Maar er is nog meer moois, want Iain Chambers komt ook nog met het als download verkrijgbare ‘Concrete Paris’, eveneens later deze maand.
Het boeiende aan dit collectief is dat de gemaakte klankkunstwerken tot stand komen met behulp van bandrecorders, cassettespelers, kortegolfradio’s en allerhande apparaten. Ik laat graag Carl Stone, die hier eerder ook aan bod kwam aan het woord over ‘Tape Works 2’: “Well, they’ve done it again and bless them for it. Langham Research Center has plowed additional new territory. They’ve managed to fuse the aesthetics of hörspiel, cinema sonore, and radiophonics, then inject their own magical spin, and create a set of pieces that might even deserve their own term. Acousmospherics anyone?”
Maar laten we beginnen met ‘Quanta / Signal / Noise’, dat een uitstekend voorbeeld vormt van Stone’s woorden. Het is niet minder dan een collage, opgebouwd uit klanken die op zichzelf niets van doen hebben met muziek, maar die door deze wijze van combineren hiertoe verworden. En wat daarbij nog het meest opvalt is het contemplatieve karakter van deze vier collages. ‘Tape Works 2’, het vervolg op het in 2017 uitgekomen ‘Tape Works 1’, bevat een zestal stukken die het collectief de laatste twee jaar maakte, gebruik makend van verschillende locaties. Het maakt dit album afwisselender dan ‘Quanta / Signal / Noise’. Zo ‘horen’ we in ‘Accarezzo’ zowel het landschap van Oxford Ness als opnames gemaakt in het voormalige Atomic Weapons Research Establishment; in ‘Terminal Voltage Traces’ de echo van Tate Modern’s Turbine Hall en speelt de architectuur van Le Corbusier, Jean Renaudie en Renée Gailhoustet een rol in ‘A Return to Spatial Futures’. En dan is er ‘Dinotique’, dat ontstond in opdracht van Café Oto’s Stereo Spasms festival in 2019, waarin het werk van Luc Ferrari, die dat jaar negentig zou zijn geworden, centraal stond. Als basis diende delen van diens ‘Les Anecdotiques’, aangevuld met opnames gemaakt in het Barbican Centre.
Chambers’ ‘Concrete Paris’ heeft eveneens de architectuur van Parijs en dan vooral de betonnen gebouwen in de buitenwijken, meer specifiek die van Renée Gailhoustet en Jean Renaudie in Ivry-sur-Seine, als uitgangspunt. Een opdracht van BBC Radio 3 legde de basis voor dit album waarvoor Chambers materiaal gebruikte uit het hierboven reeds genoemde ‘A Return to Spatial Futures’ aangevuld met nieuwe opnames, vorig jaar gemaakt tijdens de eerste lockdown. In bijna een half uur creëert Chambers zo met een bonte wereld aan geluiden en veldopnames een prachtig geluidssculptuur
‘Quanta / Signal / Noise’ is in zijn geheel te beluisteren via Bandcamp. Van ‘Tape Works 2’ en ‘Concrete Paris’ zijn delen te beluisteren. De albums zijn hier ook te koop: