De naam Amirtha Kidambi deed tot voor kort bij mij geen bellen rinkelen, ik geef het toe. Toch heeft deze vocaliste en bespeelster van het harmonium al een indrukwekkende staat van dienst. Wie namen als Tyshawn Sorey, Matana Roberts, Ingrid Laubrock, Maria Grand, Brandon Lopez, Daniel Carter, Sam Newsome, Trevor Dunn, Ava Mendoza, Matteo Liberatore en William Parker voorbij ziet komen, weet op dat moment reeds genoeg. Met haar eigen kwartet Elder Ones bracht ze in 2019 bij Northern Spy het opmerkelijke ‘From Untruth’ uit en vorig jaar was ze te horen op ‘Artelessly Falling’ van Mary Halvorson’s Code Girl dat uitkwam bij Firehouse 12 Records. Tijd dus voor een nadere kennismaking.
Kidambi studeerde zang, aan zowel het CUNY Brooklyn College als aan de Loyola Marymount University, maar ook musicologie, eveneens in Brooklyn en etno-musicologie, aan de Columbia University. Een veelzijdige dame dus, die zich schatplichtig betoont aan haar Indiase wortels en politieke statements niet uit de weg gaat. Dat horen we reeds op het bijzondere ‘Eat the Rich’, de opener van ‘From Untruth’. Muzikaal, Kidambi componeerde ook alle stukken voor dit album, verlegt ze hier eveneens volop grenzen. Dit is jazz, maar evenzogoed experimentele avant-garde. Neem de snerpende bijdrage van Matt Nelson op sopraan saxofoon, flink vervormd door zijn synthesizer. De zang is hier indringend, slepend, passend bij de vrij korte tekst die eindigt met de zin: “Eat the rich, or die starving”. Aan het einde van dit nummer stapt ze over op de blues, de indringende regels nog eens herhalend, let hier ook op de bijdragen van bassist Nick Durnston. De invloed van de Indiase muziek horen we ook sterk teug aan het begin van ‘Dance of the Subaltern’, een zeer afwisselend stuk dat verschillende muzikale werelden in zich verenigt, naast dit Indiaas aandoende begin, zitten er ritmische passages in, waarbij percussionist Max Jaffe goed tot zijn recht komt, maar ook zeer experimentele elektronische passages. Kidambi’s politieke bewustzijn komt ook tot uiting in het zeer ritmische en opzwepende ‘Decolonize the Mind’, met onder andere de zin: “Shut us up, or shut us down, we won’t be silence”. Met bijzondere zang en een al even bijzondere rol voor het harmonium. Het titelstuk, ‘From Untruth’ onderscheidt zich met name door de zeer experimentele zang, een mooi duet tussen percussie en elektronica en de zangerige bijdrage van Durnston.
Kidambi speelt een dusdanig grote rol in Mary Halvorson’s Code Girl, waarvoor Halvorson niet alleen de muziek schreef, maar ook de teksten, dat het zonder meer passend is ook ‘Artlessly Falling’ hier te bespreken. Halvorson behoeft geen introductie meer en ook de overige leden van dit sextet zijn ons inmiddels meer dan bekend: saxofoniste Maria Grand die we hier ook met vocalen horen, trompettist Adam O’Farrill, bassist Michael Formanek en drummer Tomas Fujiwara. Verder horen we de vocalen van Robert Wyatt in drie stukken. Het is Wyatt die begint in het opvallend stemmige ‘The Lemon Trees’, afgewisseld met een luisterrijk klinkende O’Farrill. Op de achtergrond de ritmesectie, waarna Fujiwara de zaak op scherp zet. En dan klinkt in ‘Last-Minute Smears’ Kidambi, aanvankelijk met experimentele vocale klanken dan met cabareteske zang, op slepende klanken gezet, afgewisseld door de blazers en Halvorson. Het meest opvallende aan ‘Walls and Roses’, naast Wyatts bijdrage is het stevige rockgeluid van Halvorson, dat sterk contrasteert met de zeer liefelijke zang van Kidambi. Eenzelfde geluid treffen we aan in het boeiende en behoorlijk heftige ‘Mexican War Streets (Pittsburgh)’. Bijzonder zijn ook ‘Muzzling Unwashed’ en het titelstuk ‘Artlessly Falling’, met name door de wijze waarop Kidambi’s zang hier mengt met de instrumentatie tot één boeiend geheel, in het laatste in combinatie met wel heel experimenteel gitaarspel.
Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: