Binnen de hedendaagse gecomponeerde muziek is er een groep componisten, vooral de jongere generatie, die niet gemakkelijk in een categorie te plaatsen is. Ze componeren, zowel voor elektronica als voor akoestische instrumenten, ze voeren hun eigen werk uit, of dat van anderen en werken net zo gemakkelijk van een partituur als dat ze improviseren. We laten er hier, in het kader van elektronica in de hedendaagse gecomponeerde muziek, een paar passeren, te beginnen met Claire Rousay.
Rousay wil aandacht voor haar muziek en niet voor haar persoon, op haar website geen uitgebreid cv maar slechts deze twee zinnen: “claire rousay is a person who performs and records. She lives in San Antonio, Texas. Her work explores human relationships and self perception through the use of electronics, field recordings, percussion and voice.” Zelfs hoofdletters in haar naam vindt ze niet belangrijk. En dus doen we het met de muziek. Bij Second Editions verscheen ‘Both’ met daarop twee stukken voor elektronica en bij Astral Editions verscheen ‘Specificaly the Water’, waarin we haar horen als percussioniste, samen met violist Alex Cunningham.
‘Library’ en ‘Two Things’, samen vormen ze ‘Both’ zijn beiden plaatsgebonden installaties. De eerste nam ze op in de centrale bibliotheek van haar woonplaats San Antonio, we horen letterlijk de stilte en gaandeweg steeds meer geroezemoes, versterkt door de architectuur van de ruimte. Goed luisteren laat je dingen onderscheiden: pratende mensen, het belletje van de lift, verder veel ruis. Een complexe wereld van ruis die tot muziek verwordt doordat Rousay een moment uit de tijd knipte en op deze LP zette. De opnames voor ‘Two Things’ maakte ze buiten in Ciudad de México, ofwel Mexico stad. Vanzelfsprekend is het scala aan geluiden hier veel breder. We horen vliegtuigen over vliegen, verkeer voorbij razen, honden blaffen, mensen praten, muziek, de onvermijdelijke politiesirene, terwijl de stilte hier ver te zoeken is.
Twee akoestische instrumenten op ‘Specifically the Water’ en toch is het verschil met ‘Both’ op veel momenten niet eens zo heel groot. We horen direct in ‘Tasked’ hoe de twee hun instrumenten inzetten voor het vormgeven van een experimentele geluidswereld. Rousay is met allerhande percussie in de weer, terwijl Cunningham zijn viool vervaarlijk laat kraken en piepen. In ‘We Should’ hoor je iets beter dat Cunningham een viool hanteert, al valt ook hier geen normaal gespeelde noot te ontdekken. We lijken ons eerder te bevinden in een werkplaats, waar naar hartenlust wordt gezaagd, geslepen en gevijld. En naar mate we verder komen in dit vrij lange stuk, wordt het materiaal alleen maar explosiever. ‘Pressure Event’ heeft nog het meeste weg van een geluidssculptuur, opgebouwd uit vrijwel terloopse klanken. Blijft over het slotstuk, ‘Social Capital Where I Grew Up’, waarmee we weer terug zijn bij die twee zinnen op Rousays website. Het klinkt nog het meest traditioneel, voor zo ver je daar bij deze musici van kunt spreken.
Delen van ‘Library’ en ‘Two Things’ zijn te beluisteren via Soundcloud:
‘Specifically the Water’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp: