In deze serie rond de elektronica binnen de gecomponeerde muziek past ook ‘Métamorphoses 2020’, met daarop de complete voorselectie van het Concours Biennal de Composition Acousmatique, dat iedere twee jaar georganiseerd wordt door het in Brussel gevestigde Musiques & Recherches en waaraan zowel gearriveerde componisten als studenten deelnemen. Eerder bespraken we de edities van 2016 en 2018.
Het concours en dus ook deze wijze van componeren lijkt nog altijd in belangstelling toe te nemen, waren er in 2018 114 deelnemers, vorig jaar steeg het aantal naar 133 inzendingen. Hieruit maakte de jury, bestaand uit Elizabeth Anderson, Daniel Perez Hajdu en Annette Vande Gorne, een voorselectie van acht stukken die werden uitgevoerd op de openingsavond van het internationale festival voor akoesmatische muziek, L’Espace du Son, op 21 oktober vorig jaar. Deze selectie, alsmede de prijswinnaar in de categorie studenten en een aantal eervolle vermeldingen, staan op dit album. Tijdens de openingsavond kende een tweede jury, naast Anderson en Hajdu, bestaand uit Jean-Pierre Deleuze, Francois Denato en Theodoros Lotis, de eerste prijs toe aan twee stukken: ‘A Revolta dos Xapiris’ van Alex Buck en ‘A Journey to the Prism of an Indian Love Story’ van Aurélien Godderis-Chouzenoux. Het eerste is een heftig en zeer dynamisch stuk waarin Buck, afkomstig uit Brazilië, onder andere middels veldopnames een stem geeft aan de Yamomami indianen en de ongelijke strijd voor hun leefgebied, het tweede stuk ontstond tijdens een residentie in Bangalore. Ook in dit stuk worden veldopnames prachtig vermengd met elektronische geluiden tot een zeer overtuigend geheel.
De tweede prijs ging naar ‘Holos’ van Francois Buffet. Buffet koos voor een bijzonder hechte structuur, een langzaam verglijdende massieve klankwolk. Naast de jury deelt ook altijd het publiek een prijs uit, dit jaar was dat voor ‘Ultramarine’ van Loup Mormont. Een spannende compositie waarin Mormont een mooi evenwicht tussen sfeer en dreiging bereikt. Traditiegetrouw vallen ook altijd een aantal studenten in de prijzen, zo won Grégoire Terrier de eerste prijs met ‘Trouble’, waarin hij op zoek gaat naar het fenomeen stotteren. Door opnames hiervan te mengen met elektronische klanken realiseert hij een bijzonder kijk hierop. Twee andere stukken kregen een eervolle vermelding: ‘Abstracted Objects’ van Emma Margetson en ‘Yliathim’ van Marta Domingues. Beiden weten te verrassen door hun creatieve wijze van omgaan met klank.
Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp: