Geen ensemble horen we zo vaak op Cd’s van Antother Timbre als Apartment House. Alleen al in de afgelopen maanden verschenen er vier albums, alle vier gewijd aan één bepaalde componist. We bespreken ze vandaag en morgen, twee aan twee. Vandaag aandacht voor ‘Jankélévitch Sextets’ van Antoine Beuger en ‘All Englisch Music is Greensleeves’ van Maya Verlaak.
Beuger, componist en grondlegger van de Wandelweiser groep is bij uitstek een geluidskunstenaar. Deze ‘Jankéléitsch Sextets’, vernoemd naar de Franse filosoof Vladimir Jankélévitch die stierf in 1985, passen dan ook perfect in Beugers oeuvre. Daarbij helpt dat deze filosoof ook nadacht over muziek. Tegen Ian Powell zegt Beuger hierover: “Well, for example, he says that music has no itinerary. It’s not going from here to there to there, and then you arrive, but it’s an unpredictable flow. It just goes…And then the other concept that I find incredibly appealing is the idea of, in French it’s called [apparition disparaisante], ‘disappearing appearance’. So something appears by disappearing. And that is something that I feel is very much applicable to sound in general, because sounds always appear and disappear”. Kenners van het werk van Beuger weten dat hij het hier zeer mee eens is en ook in dit stuk vinden we hier genoeg voorbeelden van. Overigens is dit stuk van 2004 en maakt het onderdeel uit van een serie werken waarvoor Beuger zich liet insprireren door een kunstenaar of intellectueel. Eerder verschenen bij Another Timbre ‘Cantor Quartets’, ‘Ockeghem Octets’ en ‘Tschirtner Tunings’.
De Belgische componiste Maya Verlaak, afkomstig uit Gent, maakt met ‘All Englisch Music is Greensleeves’ haar debuut bij Another Timbre. Mede een bewijs van het feit dat het werk van deze nog jonge componiste, die overigens ook studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, steeds meer erkenning krijgt. De vijf stukken op dit album bewijzen hoe terecht dat is. De titel ontleende Verlaak aan Gilius van Bergeijk. Toen Verlaak aansluitend aan Den Haag in Birmingham ging studeren, zei hij schertsend, dat Engelse componisten niets anders doen dan iedere keer ‘Greensleeves’ herschrijven. Qua stijl past de muziek van Verlaak uitstekend bij dit label. ‘Lark’ bijvoorbeeld is een prachtig klankspel, waarin vooral de combinatie piano – klokkenspel opvalt, vooral als we dit afzetten tegen de klankwolken van de strijkers. Over het titelstuk laat ik Verlaak graag zelf aan het woord (in het interview op de website): “I started questioning the nature of the musical score in general, and asked myself the question, what if the notes on the score aren’t the pitches musicians should play to hear the music, but the pitches that make them stop playing the music? The “music” is variations on Greensleeves pre-recorded by each instrument in the ensemble…As a result there are two sounding layers, the pre-recorded music (layer 1), which is started or stopped by a computer programme and controlled by the pitches the musicians choose to play (layer 2)”. Als derde eensemblestuk klinkt ‘Song and Dance’ dat reeds eerder op deze blog voorbij kwam, aangezien het klonk tijdens het Gaudeamusfestival van 2017.
Naast drie ensemblestukken bevat het album twee solostukken, speciaal geschreven voor deze solisten van het ensemble: ‘Formation de Sarah’ wordt uitgevoerd door violiste Sarah Saviet, ‘Formation de Mark’ door pianist Mark Knoop. Het zijn beide vrij complexe stukken waarin de uitvoerder zowel wordt geleid door een partituur als door een computer die tijdens de uitvoering nadere instructies geeft.
Van beide albums zijn fragmenten te horen via Bandcamp. De albums zijn daar te koop of rechtstreeks via Another Timbre: