De laatste trompettist in onze serie over de trompet in de jazz is de tegenwoordig in Texas woonachtige Rob Mazurek. Vandaag aandacht voor ‘Desert Encrypts, vol. 1’ dat hij met zijn eigen kwartet uitbracht en ‘Good Days’ dat verscheen onder de vlag van het Chicago Underground Quartet. Beide albums verschenen bij Astral Spirits. De afgelopen jaren heeft Mazurek zich ook bekwaamd in de analoge synthesizer, iets dat we hier ook volop terughoren.
Mazurek komt oorspronkelijk uit New Jersey, maar groeide op in Chicago, met een korte onderbreking tussen 2000 en 2007, toen hij koos voor het Brazilaanse Manaus en São Paulo. Een tijd die hij gebruikte om als beeldend kunstenaar te werken, maar ook om veldopnames te maken in het regenwoud van de Amazone. In de afgelopen dertig jaar dat de man actief is, heeft hij zo ongeveer met iedereen samengewerkt die er in brandpunt Chicago, want zo kun je deze stad inmiddels wel noemen, toe doet.
Voor het kwartet waar Mazurek ‘Desert Encrypts, vol. 1’ mee opname, winkelde hij echter niet in Chicago: pianiste Kris Davis woont in New York, drummer Chad Taylor in New Jersey en bassist Ingebrigt Haker Flaten komt uit Noorwegen. Het album, volledig bestaand uit Mazureks tweedelige suite ‘Encrypt’, is gebaseerd op de observaties die de musicus deed in de woestijn, bij zijn huis in Marfa, Texas. Met ‘Encrypt II Spiral’ stappen we direct die wereld binnen. Davis begint met een aantrekkelijke pianomelodie, Mazurek valt bij, de ritmesectie geeft er verder vaart aan. Een aanstekelijk stuk in de beste jazztraditie. Verderop laat Mazurek in een solo horen waar zijn kracht ligt: werken met lang geblazen lijnen, bewegend tussen hoog en laag. Opvallend is ook de vermenging van onvervalste lyriek met krachtige, dynamische passages. En met Taylor en Flaten bezit hij een zeer sterke ritmesectie, met de nadruk op het eerste deel van dit woord. Prachtig, iets meer ingehouden trompetspel in ‘Encrypt II’. En let ook hier weer op die prachtige lange, vibrerende lijnen. In ‘Encryopt IV Bird Encrypt Morning Song’ speelt Davis een hoofdrol, met prachtig repetitief spel. Tot slot noem ik hier nog ‘Encrypt IV Blue Haze’ vanwege de veldopnames en de gastrol van Lynn Xu.
Het Chicago Underground Quartet bestaat inmiddels zo’n tien jaar, maar veel albums hebben ze niet gemaakt. Na het titelloze debuut uit 2001 was het lange tijd stil. Maar nu ligt er ‘Good Days’ met liveopnames uit juli 2018. In dit kwartet treffen we naast Mazurek, hier op piccolo trompet en Taylor, gitarist Jeff Paker en bassist, organist en pianist Josh Johnson. Na een redelijk onstuimig begin in ‘Orgasm’, hoe kan het ook anders, valt Mazureks spel op in de ballade ‘Strange Wing’: prachige, ietwat melancholieke, afgeknepen klanken, worden afgewisseld met al even intieme klanken van Parker, weggezet tegen een deinend ritme. Dat ritme speelt ook een grote rol in de zeer aanstekelijke stukken ‘Batida’, ‘Unique Spiral’ en ‘Lomé’. Stukken waar de Afrikaanse wortels van de jazz in doorklinken. Tot slot een hoogtepunt als het gaat om Mazureks trompetspel: ‘All the Bells’, meesterlijk zoals hij hier middels zijn piccolo trompet de sfeer weet te treffen.
Van ‘Desert Encrypts, vol 1’ zijn delen te beluisteren via Bandcamp. ‘Good Days’ is hier in zijn geheel te beluisteren. Beide albums zijn hier ook te koop: