Het vierde album van Errors, ‘Lease Of Life’ is beslist een stap verder in de ontwikkeling van dit trio uit Schotland. Ter inspiratie werd dit album opgenomen op het eiland Jura, één van de Hebriden. Het eiland waar George Orwell zijn befaamde toekomstroman ‘1984’ schreef. Dus zowaar geen gekke plek voor het opnemen van een album. En zeker niet als je de muziek van Errors in ogenschouw neemt. Of zoals Steev Livingston, één van de leden van Errors het zelf verwoord: “The island is steeped in history and folklore, and I don’t think it’s possible to go there and not feel that. Some of that has definitely coloured the mood of the record.” Het album klinkt dan ook vaak wat onwezenlijk, surrealistisch met de daarbij behorende klanken.
Livingston over de muziek van Errors: “I think our music has always had a surreal quality to it. Not knowing if something’s real or synthetic in music has always interested us. And that continues across the artwork. The plant looks very realistic, but when you’re really close up to it, you can tell it’s a computer-generated model. We’re trying to tap into the uncanny valley throughout this whole record.”
‘Lease Of Life’ is een vol en overweldigend album geworden met een coherent en verdicht geluid, met name vanwege het gebruik van synthesizers, waaronder de Korg M1, die een dromerig, psychedelisch geluid produceren. Vaak overigens met een zeer dansbaar karakter. Simon Ward, één van de andere leden: “With a lot of the sounds on the new synths we’re using, the line between what sounds real and what’s actually artificial becomes quite blurred. That’s a consistent thing across the album. Sometimes it felt like we could build a whole song around just one great sound.”
Vermeldenswaard is de zang op het album. Errors heeft een tweetal zangeressen: Cecilia Stamp en Bek Oliva en het Glad Community Choir gevraagd om mee te werken aan het album. Het levert intense en breekbare momenten, als in ‘Slow Rotor’, op die mooi afsteken bij het artificiële geluid.
Beluister hier ‘Slow Rotor’:
Het Glad Community Choir speelt een rol in het hoogtepunt van het album: ‘Through The Knowledge Of Those Who Observe Us.” Het contrast tussen de artificiële muziek en de zang van dit twintigkoppige koor kan niet groter zijn. Het geeft een aparte spanning aan dit nummer wat de wiegende cadans ten goede komt. Bijzonder is ook de bijdrage van gastsaxofonist James Swinburne, die voor extra kleuring zorgt. Over dit nummer zegt Livingstone nog: “Using a choir is something we had wanted to do for a while, but we lacked the confidence before to go out and get a choir for it, or to get a saxophonist to play on it.”