Drie jazzmusici uit Toronto, Canada staan hier centraal: bassist Rob Clutton, drummer Nick Fraser en saxofoniste Karen Ng. Van alle drie verschenen er eerder dit jaar albums. Fraser en Ng zijn te horen op het bij All-Set! verschenen ‘False Ghosts, Minor Fears’ van See Through 4 – het kwartet van een collega van Clutton, bassist Pete Johnston – en op ‘Counsel of Primaries’ van het Rob Clutton Trio. Vanzelfsprekend speelt ook Clutton hierop mee, die we daarnaast horen op ‘Offering’ een album dat hij met saxofonist Tony Malaby opnam.
Het is het leuke van jazz, dat vrijwel iedere musicus aan meerdere projecten deelneemt en je als luisteraar dus diverse dwarsverbanden kunt leggen. Laten we daartoe beginnen met ‘False Ghosts, Minor Fears’ met daarop zeven zeer coherente stukken van Johnston, die niet alleen een prima bassist is, maar ook een heel goede componist. Naast Johnston, Fraser en Ng, horen we hier Marilyn Lerner op piano. Direct in ‘Another Word For Science’ horen we Ng op altsax in een aantrekkelijke melodie, gevolgd door abstractere maten van Lerner, met op de achtergrond de ritmesectie. De opmaat tot een album dat beide werelden van de jazz in zich verenigd, maar ook de link legt naar de hedendaags gecomponeerde muziek. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de openingspassage in het tweede stuk, ‘Battling in Extra Ends’. Typisch voor de jazz zijn dan weer het boeiende duet in dit nummer tussen Ng en Johnston en de bloedmooie ballade die hierop volgt: ‘With Scars to Show’. Johnston speelt hier een belangrijke rol middels een uitstekend uitgebalanceerde, introverte solo. In de boeiende, wat abstractere stukken ‘The Sidewalks Are Watching’ en ‘Uncertain Slant of Light’ speelt Fraser een hoofdrol, met zijn krachtige spel vormt hij hier regelmatig het bindmiddel, iets dat hij afwisselt met boeiende solo’s.
Zoals gezegd vormen de drie musici die hier centraal staan het Rob Clutton Trio, waarvan hier het debuutalbum, dat verscheen op Clutton’s eigen SnailBongBong Records, ‘Counsel of Primaries’ centraal staat. Drie musici die hun sporen in het rijke muziekleven van Toronto en ver daarbuiten inmiddels wel verdiend hebben. Dit ‘Counsel of Primaries’ blijkt een bijzonder afwisselend album. Bijzonder is de wijze waarop Ng in opener ‘Strata’ intimiteit, lyriek en abstractie op boeiende wijze met elkaar combineert, terwijl Fraser en Clutton zorgen voor een bijzonder ritmisch patroon. De twee nummers die erna komen verschillen van elkaar als de dag van de nacht: in het zeer aanstekelijke ‘Festival’ overheerst het meeslepende ritme, terwijl in ‘Sterling’ het trio kiest voor subtiele wolken van klank, Fraser en Clutton gebruiken hier beiden de strijkstok terwijl Ng boventonen aan haar altsax ontvreemdt. Het schilderij op de hoes, van M. Randi Helmers, past goed bij het titelstuk van het album: de drie musici leveren duidelijk een eigen bijdrage, met botsende klanken tot gevolg. De kracht van Fraser komt goed tot uiting in ‘Hounds’. Zijn zeer creatieve solo’s, aangevuld met krachtig spel van Clutton, bieden hier weerwoord aan Ng’s meanderende spel. En dan die enigszins ontwrichtende bijdrages van Ng in ‘Thing One’ en ‘Old Nick’, prachtig hoe ze hier met die schrale toon onder de huid kruipt.
‘Offering’ bestaat uit elf prachtige miniaturen waarin twee zaken sterk opvallen. Allereerst de grote mate van creativiteit in het spel, zowel Clutton, als de uit New York afkomstige Malaby, weten de luisteraar hier daadwerkelijk te raken. Bijvoorbeeld in het licht schurende ‘Motion’, met prachtig rauw saxspel, het onrustige ‘Crimes of Tantalus’, waarin naast het heftige spel van Malaby de enerverende solo van Clutton opvalt en het bijzonder ingetogen ‘Refuge’. Het tweede dat opvalt – en schurende, schrijnende, zelfs ietwat ontstemde stukken als ‘Swamp Cut’ en ‘Swerve’ getuigen hiervan – is de aardse, indringende wijze van spelen. Dit is een album om zorgvuldig te beluisteren en in kleine doses tot je te nemen.
De albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: