De muziek van Timothy McCormack is naar eigen zeggen gericht op: “establishing a world outside of the world and inside of the sound”. Een filosofie die tot uiting komt op het recente portretalbum dat Kairos Music, in samenwerking met de Ernst von Siemens Musikstiftung, aan deze Amerikaanse componist wijdde en dat als titel ‘KARST’ meekreeg, naar de gelijknamige compositie uit 2015/2016.
De in 1984 geboren McCormack, die op Harvard bij Chaya Czernowin en Hans Tuschki studeerde; in Huddersfield bij Liza Lim en Aaron Cassidy en aan het Oberlin Conservatory in Ohio bij Lewis Nelson en Randolph Coleman, is de laatste jaren uitgegroeid tot een componist waar je niet omheen kunt. Hij schreef stukken voor de leidende ensembles in de hedendaagse muziek en werd overladen met prijzen, waaronder de prestigieuze Siemens Music Foundation Composers Prize in 2018, waar we dit album aan te danken hebben.
‘You Actually Are Evaporatig’ voor viool en cello, hier uitgevoerd door Christopher Otto en Kevin McFarland kan uitstekend dienen als vertrekpunt voor het ontdekken van de man zijn oeuvre. In dit stuk dat stamt uit 2011 en dat McCormack in 2014 reviseerde, is alles wat deze muziek kenmerkt reeds aanwezig. Direct valt het sterk fysieke op en dan doel ik op de wijze van spelen. Je hoort niet alleen de snaren krassen en kermen, je voelt het in iedere vezel, iets dat je ook in de muziek van Czernowin herkent. Refererend aan de woorden waar ik dit verhaal mee begon is het tevens muziek die vraagt om zorgvuldig en geconcentreerd luisteren. Het geheim zit bij McCormack duidelijk in de details. Na enige minuten krijgt het geluid voor even structuur en balt het zich samen in langgerekte golven, maar ook hier blijft het fysieke duidelijk overheersen.
‘Karst’ is een term uit de geologie, wat ermee aangeduid wordt is dat kalksteen oplost in water, door de zuurtegraad die van nature in regen zit. We spreken van een karstlandschap als dit op grote schaal gebeurt en dit proces een stelsel van grotten, spelonken, ravijnen en wat al niet meer heeft veroorzaakt. Dit soort landschappen, waarin je letterlijk je weg moet vinden, inspireerden McCormack tot zowel ‘KARST’, dat hier wordt uitgevoerd door Ensemblekollektiv Berlin, als ‘Karst Survey’ waarin we Klangforum Wien horen. McCormacks klankwereld leent zich uitstekend voor zo’n ontdekkingsreis. Er is maar weinig fantasie nodig om in de gruizige, noise-achtige klankwereld het stromende water waar te nemen, het vallende puin en de kalk die je kleren met een dunne laag bekleedt.
Het album is te beluisteren via Spotify: