John Luther Adams, van wie hier gisteren ‘Become Desert’ centraal stond, is niet de enige die zich middels muziek uitspreekt over de destructieve wijze waarop we omgaan met onze leefomgeving. Het geldt ook voor de uit Kazachstan afkomstige Angelina Yershova die ‘CosmoTengri’ wijdt aan duurzaamheidskwesties als ontbossing en vervuiling. Beginnend in haar eigen land, maar zich daar zeker niet toe beperkend.
De muziek van Yershova heeft, net als die van Adams, geen beelden nodig. En toch voegt de video die filmer en klimaatactiviste Saltanat Tashimova van het openingsstuk ‘Korgau’ maakte bijzonder veel toe. De prachtige, poëtische, maar oh zo schrijnende beelden van de jongen die zieke en gewonde bomen verbindt, snijden in combinatie met de ontregelende muziek van Yershova door de ziel.
Het veld waarin Yershova opereert is breed, zoals we reeds zagen bij haar album ‘Resonance Night’ dat hier eerder aan bod kwam. Was dat ‘Resonance Night’ reeds een bijzonder album, mede dankzij de eclectische aanpak, met dit, bij tijd en wijlen zeer beklemmende, ‘CosmoTengri’ weet deze componiste nog beter de kern te raken. Belangrijk daarbij is het woord ‘Tengri’ in de titel dat uit de mystieke wereld van het sjamanisme stamt en dat staat voor de kosmos, de krachten van de natuur waar wij zo onzorgvuldig mee omgaan. Het hierboven genoemde ‘Korgau’, wat goed te duiden is als geluidssculptuur, straalt als geen ander stuk die mystiek uit. Terwijl het tweede nummer ‘Tumbleweed’ een geheel andere kant van Yershova laat horen: sterk ritmisch, dansbaar, maar evengoed in verbinding met eeuwenoude ritmes en de Kazachse volksmuziek. Een lijn die ze doortrekt in het zeer spannend klinkende ‘Kamlanie’, met name door het zeer mystiek aandoende stuk gesproken tekst.
Het titelstuk ‘CosmoTengri’ en ‘Khan Tengri’ dat daarop volgt ademen in alles de lijn met de kosmos, waar de titel op duidt, maar laten ons ook horen dat wij zo langzaamaan aardig uit verbinding zijn. Er waait een koude wind door beide stukken. Bijzonder hier is ook de inzet van de kyl kobyz door Gulzhan Amanzhol, een eeuwenoud tweesnarig instrument, oorspronkelijk in het bezit van de sjamaan, dat een raspend, enigszins lamenterend geluid heeft dat hier prima past bij de duistere, beklemmende klankwolken en de spanning alleen nog maar verder verhoogd.
Met ‘Ecstatic Dance’ tenslotte zijn we weer terug bij het ritme. En zoals de titel aangeeft, een ritme met tribale kenmerken. Een prachtig stuk trancemuziek en een krachtige, intrigerende afsluiting van een zeer bijzonder album.
Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp:
Bekijk hier de video bij ‘Korgau’:
KORGAU – Angelina Yershova & Salatanat Tashimova from Angelina Yershova on Vimeo.