Angelina Yershova is één van die musici die ervan houdt om over de schutting te kijken. Ze studeerde klassieke piano aan het conservatorium van Almaty in haar geboorteland Kazachstan maar liet het daar niet bij. Ze toog naar Rome om daar aan het conservatorium van S. Cecilia een graad in de elektronische muziek te halen. Sindsdien componeert ze filmmuziek en muziek voor televisieprogramma’s, sleepte ze de nodige prijzen in de wacht, werkte ze samen met Dj’s en rockmuzikanten en bracht ze drie albums uit op haar eigen label Twin Parado: ‘Kàrmàn Vortex’, ‘Inquiet’ en ‘Piano’s Abyss’.
En nu is er een vierde, ‘Resonance Night’, waarin de wereld van de klassieke piano en de elektronica op wonderlijke wijze samenkomen. In opener ‘Resonance Train’ valt allereerst dat ritme op dat inderdaad doet denken aan een trein die goed op snelheid is. Een krachtig, meeslepend ritme. Yershova gebruikt het als basis om met haar heldere en melodieuze pianospel op te variëren. En zo ritmisch en melodieus als deze opener klinkt, zo onvoorspelbaar en grillig kllinken ‘Deja Vu Glitch’ en ‘Aleatoric Mutation’. Yershova creëert hier met de elektronica en de klanken van de piano een grillig en spannend schaduwspel vol onverwachte wendingen. In het opvallend lange ‘Sweet Glissando’ en in ‘Anarchic Piano’ flirt Yershova met de wereld van de dance. Een zware bas zet letterlijk de toon, aangevuld met de lichte pianoklanken en de repeterende elektronische ritmiek. Meedeinen is hier onvermijdelijk. Aan ‘Suspended Shadows’ lezen we het vak van filmcomponist af. De sfeer die door de titel wordt gesuggereerd, maakt Yershova hier meer dan waar. Hetzelfde geldt voor het sfeervolle ‘Intermezzo 80 Hertz’ waarin de componiste ons meeneemt op een fascinerende reis door het nevellandschap.
‘Resonance Night’ is al met al een bijzonder album, op het grensvlak van klassiek, filmmuziek en experimentele elektronica. Een album met veel spanning en afwisseling van een dame die zonder meer haar vak verstaat.
Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp: