Michel Banabila is een ijverig en veelzijdig man. Daarvan getuigt zijn output van de afgelopen maanden. Nu is veel muziek uitbrengen op zich niet zo moeilijk. Het zegt immers niets over de kwaliteit van die muziek. Bij Banabila gaat het tempo echter niet ten koste van de kwaliteit. Integendeel lijkt het wel. Want ook de worp die hier voorbij komt voegt weer het één en ander toe aan zijn oeuvre en aan de elektronische muziek in algemene zin.
Het zijn ook dit keer weer samenwerkingsverbanden waar Banabila voor kiest, waardoor ieder werkstuk zijn eigen kleur heeft. De eerste is Music for Viola and Electronics, deel 2. De voortzetting dus van de samenwerking met altviolist Oene van Geel (zie hier de recensie van deel 1). Alleen hebben de beide heren op dit album nog een aantal extra muzikanten uitgenodigd, waardoor alleen op het eerste nummer: ‘Hephaestus’ Banabila en Van Geel samen, zonder gastmusici, te horen zijn. Hephaestus was bij de oude Grieken de god van het vuur, de metaalbewerking en de beeldhouwers. Welnu de muziek klinkt als afkomstig uit een smederij. Een lang uitgesponnen soundscape, door Banabila gecreëerd middels logic pro en keyboards, wordt door Van Geel op regelmatige basis aangevuld met subtiel altvioolspel. Samen leidt het tot een spannend en soms beklemmend geheel. De stoom slaat er vanaf. Ook ‘Chaos’ is van het beklemmende soort. De donkere klanken van de contrabas klarinet, bespeeld door Keimpe de Jong, in combinatie met de noise die Banabila voortbrengt, contrasteren op bijzondere wijze met de strijkersmelodie die Van Geel produceert. Een melodie overigens die associaties oproept met de muziek uit de Balkan. Het levert een wat onwezenlijke combinatie op. Bijzonder is ook het pizzicato moment aan het eind van dit stuk dat langzaam uitdooft.
‘Vleugels’ heeft in aanvang een aan minimal music verwante opbouw. Totdat uit deze gelaagde en repeterende melodie, de altviool en de cello, oftewel Oene van Geel en Emile Visser, in een klassiek aandoend duet tevoorschijn komen. Na dit intermezzo wordt het tempo opgeschroefd. Ja, het krijgt vleugels en neemt de luisteraar mee op een hemelse reis.
‘Kino Mikro’ is wellicht wel het bijzonderste stuk op dit album. Het is dwars, verstorend, maar vol met onverwacht harmonische momenten. Zoals de bewerkte altvioolpartij op driekwart van het nummer. De klanken van de Roma, maar dan elektronisch bewerkt. Het geeft een apart effect aan dit nummer.
‘Error Log’ is het derde album dat Banabila uitbrengt met Rutger Zuydervelt, oftewel Machinefabriek. Het is een stuk experimenteler dan ‘Music for Viola and Electronics II’ maar ook dan de voorgangers van dit duo, het eerste titelloze album en het tweede, met de titel ‘Travelog’. Waren dit albums met als basis ambient, op dit album is de meer rauwere elektronica de basis van de drie nummers. Weliswaar aangevuld met samples van akoestische instrumenten en stem, aangeleverd door een aantal gasten. Zo horen we in het titelnummer ‘Error Log’ Keimpe de Jong en Oene van Geel weer voorbij komen. En in ‘Stemmenspel’ speelt zangeres Edita Kokoschka een belangrijke rol. De klank in ‘Stemmenspel’ is onbestemd, donker als een donderwolk, waar Kokoschka’s stem zo nu en dan in korte fragmenten in doorklinkt.
‘Jump Cuts’ is het derde recente album en in tegenstelling tot ‘Music for Viola and Electronics II’ en ‘Error Log’ is dit album alleen digitaal te verkrijgen. Naast een gastbijdrage van drummer en percussionist Joost Kroon, die ook op ‘Music for Viola and Electronics II’ meewerkt, horen we zangeres Maryana Golovchenko. Verder maakt Banabila hier veel gebruik van veldopnames en allerhande samples. Dit album is tevens opvallend ritmisch, zeker in vergelijk met de twee andere albums. Beluister het titelnummer ‘Jump Cuts’ ter illustratie.
Alledrie de albums zijn te koop via Bandcamp. ‘Jump Cuts’ alleen digitaal. De twee andere ook op CD.